Tässä teologisen ja humanistisen tiedekunnan koordinoimassa
lukupiirissä on tarkoitus perehtyä niin kirjallisiin kuin ei-kirjallisiinkin
omavalintaisiin teksteihin sekä saada harjaannusta kenties omissa opinnoissa
tärkeiden latinankielisten lähteiden lukemiseen. Lisäksi latinaksi lukeminen on
vain yksinkertaisesti hauskaa :) Tule siis mukaan seikkailemaan
alkuperäistekstien kiehtovaan maailmaan!
Kohderyhmä: kaikki
Ideana on, että kukin osallistuja tuo mukanaan itseään
kiinnostavan tekstin, jota sitten yhdessä luetaan. Mutta ei hätää, ellet keksi
omaa tekstiä – autamme sinua valitsemaan sopivan. Koska antiikin latinaa voi
opiskella kattavasti Klassillisen filologian oppiaineessa, olemme alustavasti
ajatelleet, että lukupiiri keskittyy lähinnä latinaan myöhäisantiikista
nykypäivään, mutta toimimme toki osallistujien toiveiden mukaisesti.
Mukaan toivomme teologian, klassisen filologian, muiden
kielten, historian, taidehistorian, filosofian, oikeustieteen, kirjallisuuden
ja kielitieteen opiskelijoita ja jatko-opiskelijoita sekä ylipäätään kaikkia,
jotka haluavat laajentaa latinankielisen kirjoitetun kulttuuriperinnön
tuntemustaan. Lähtötasoksi olisi hyvä olla sen verran latinan osaamista, että
sanakirjojen ja muiden apuneuvojen avulla pystyy ymmärtämään teksteistä
olennaisen – toki myös käännöksiä käytetään apuna, milloin mahdollista.
Kielioppia ei tarvitse osata kuin vettä vaan: lukupiirityöskentely nimittäin
mahdollistaa hyvin eri vaiheissa olevien latinantaitajien yhteistyön, sillä
ohjaajat ja muut lukupiiriläiset osallistuvat kaikki tekstien
tulkintaprosessiin – mikään ei siis jää täysin yhden henkilön varaan. Toivomme
mukaan silti myös edistyneempiä latinantuntijoita – motivaatioksi riittää
vaikkapa vain kielitaidon ylläpitäminen ja uusien aluevaltauksien tekeminen.
Työtavat
Lukupiiri kokoontuu kevätlukukaudella 2014 kahden viikon
välein 29.1., 12.2., 26.2., 12.3., 26.3., 9.4., 16.4. klo 12–14 siten, että 3. periodilla tapaamispaikka on U37 sh 1 ja 4. periodilla U37 sh 2. Ensimmäinen kokoontumiskerta oli kuitenkin ma 13.1.2014 klo 16–18. Ilmoittautuminen Weboodissa on nyt päättynyt.
Aikataulu- ja muissa asioissa voit kirjoittaa sähköpostia meille
ohjaajille (ks. Ohjaajat).
Kokoontumisissa luetaan aina kulloistenkin osallistujien tekstejä, joita osallistuja
yhdessä ohjaajien kanssa on lyhyesti taustoittanut aikaisemmin tämän sivuston Blogikeskustelu-palstalla ja jotka kaikki ovat vilkaisseet etukäteen lävitse. Myös tekstin
jakeluväylänä toimii mahdollisuuksien mukaan blogi. Tarkoitus on
tapaamiskerralla hahmottaa tekstin kielellinen rakenne, selvittää hankalat
sanat ja käsitteet sekä ymmärtää tekstin keskeinen sisältö asiayhteydessään.
Käytämme koko ajan sanakirjoja sekä tasokkaita hakuteoksia, kuten wikipediaa :)
Niillä kerroilla,
joilla et ehdi mukaan tapaamiseen, voit kommentoida tekstejä sähköisesti.
Sovimme työtavoista ja luettavien tekstien laajuuksista ensimmäisellä kerralla,
kun näemme, paljonko meitä on ja mitä kukin erityisesti toivoo.
Opintopisteitä tarjolla
Kokoontumisia on seitsemän kertaa (2 tuntia kerrallaan).
Lukupiiri on suunniteltu siten, että siihen voi osallistua sekä ilman
suoritusmerkintää että opintopisteiden toivossa. Kannustamme molempiin
suoritustapoihin. Ne jotka suorittavat opintopisteitä, sitoutuvat normaaleihin
kurssivelvoitteisiin, mikä tarkoittaa sitä, että – valituista teksteistä
riippuen – osallistuja tekee sovittavan määrän lisätyötä niin, että
suoritettavan opintopistemitoituksen (2–5 op) työmäärä tulee täytettyä.
Täydentävää lisätyötä voi olla mm. toisten osallistujien tekstien
”opponoiminen” – olemme ajatelleet, että mahdollisuuksien mukaan jokaisen
osallistujan tekstiesittelyä varten nimettäisiin myös vastuuhenkilö, joka
pyrkisi herättämään keskustelua ja siten tukisi tekstin esittelijää. Toinen
täydennysvaihtoehto on kääntää lisää tekstiä tai laatia käsitellyn tekstin
pohjalta viimeistelty suomennos.
Lukupiirissä ei ole lopputenttiä vaan siitä saa
suoritusmerkinnän. Lukupiirin opintosuorituksen saa korvattua suoraan tai
sopimuksen perusteella (ks. Korvaavuudet). Ohjaajat auttavat pyydettäessä
etsimään korvaavuuksia ja antavat tarkempia tietoja lukupiiristä oppiaineeseen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti